
Pakistan Perspectives 

Vol. 24, No.1, January-June 2019 
 

Persecution of Press in Sindh: Case Study of 

Al-Waheed and Watan Newspapers during 

Political Movements, 1920-22 

 

Muhammad Ali Shaikh* 
 

Abstract 
The purpose of this research was to study the persecution of press in Sindh 

during the currency of Pan-Indian political movements known as Khilafat and 

Non-Cooperation Movements, during 1920-22. In this regard the case study of 

two popular newspapers, Al-Waheed and Watan, were conducted to understand 

the mechanism of monitoring and controlling the newspapers in Sindh by the 

colonial rulers. The study explores the political landscape of Sindh in particular 

and India in general during those turbulent times as well as examines the state of 

journalism in the province at that time. With the help of the case study of two 

popular newspapers, the study highlights the mechanism adopted by the colonial 

government for monitoring and controlling the press in Sindh. In this regard the 

archival official records as well as translations of the critical articles published 

in those newspapers were accessed at the India Office Records (IOR) section of 

British Library, London. The methodology adopted for the current study mainly 

comprised historical, analytical and content analysis. The study concludes that 

the press in Sindh faced severe hardships at the hands of the British government 

through a coercive mechanism with active involvement and concurrence of all 

the capitals of Sindh’s governance, i.e. Karachi, Bombay, Delhi and London. 

The study is first of its kind that highlights the role played and sacrifices 

rendered by press in Sindh for the freedom of press during colonial rule in 1920-

22. 

______ 

Introduction 

Sindh, like rest of India, went through a heightened phase of political 

frenzy during the period from 1920 to 1922, in the aftermath of World 

War-I. This was the time when two political movements, the Khilafat 

and Non-Cooperation, having considerable following amongst Muslim 

and Hindu communities of India, respectively, had struck the 

subcontinent like a thunderbolt. As both the largest religious 

communities came on same page against the British government in India, 

the country went through a phase of political turbulence. The 

subcontinent ‘experienced the politics of mass mobilization-large scale 

                                                 
*  Dr Muhammad Ali Shaikh, Professor of Mass Communication and Vice 

Chancellor, Sindh Madressatul Islam University, Karachi. 



30                        Pakistan Perspectives 

 
public meeting, hartals (strikes and shutdowns), Satyagraha 

(demonstrations and ‘sit-ins’), processions and protests’.1 

As far as the grievances of the Muslim community of Sindh were 

concerned, they were unhappy, like their brethren in the rest of India, 

over the government’s perceived non-fulfillment of the commitments 

relating to safeguarding the institution of Khilafat in Turkey after close 

of the World War. 

When Turkey entered the First World War as a German ally, 

some Indian Muslims had raised objections to Muslim troops 

being used against their ‘spiritual leader’. The British had 

largely allayed these by insisting that the caliphate would be 

respected in any eventual peace treaty.2 

However, the ‘Treaty of Sevres revealed that the caliph would 

indeed lose out the extent of ceding control over the holy places of Islam 

to the Arabs’.3 This prompted Muslims of Sindh as well as rest of India 

to swing into action under the leadership of Maulana Mohammad Ali 

Johar4 and Shoukat Ali Johar, popularly known as Ali Brothers. 

An offshoot of the Khilafat Movement was the Hijrat 

Movement. Though Pan-Indian in nature, it had a strong following in 

Sindh. 

The ulema pronounced fatwas that the territories ruled by the 

British were Darul Harb (the zone of war i.e. against the 

Muslims) and that it was the duty of Muslims to emigrate to 

Darul Islam (the zone of Islam or peace). As a result of this 

dictum thousands of Muslim families sold off their 

properties, particularly in Sind and Punjab, and set off for 

‘zones of peace’, in this case, Afghanistan, to live in Muslim 

society.5 

The sentiments amongst the Muslims in Sindh were so high that 

even some of the well-educated persons who had received their 

education in England also became part of the Khilafat Movement. One 

such case was that of Barrister Jan Muhammad Junejo who led the 

Khilafat and its offshoot Hijrat Movements in Sindh. 

                                                 
1  Hamida Khuhro, Mohammad Ayub Khuhro: A Life of Courage in Politics 

(Karachi: Ferozsons, 1998), 37. 
2  John Keay, India: A History (New York: Atlantic Monthly Press, 2000), 

479. 
3  Ibid. 
4  Allah Bakhsh Yusufi, Maulana Mohammed Ali Jauhar: The Khilafat 

Movement (Karachi: Mohamedali Educational Society, 1980), 5. 
5  Khuhro, Mohammad Ayub Khuhro…, 38. 



Persecution of Press in Sindh…               31 

 

In June 1920, he organized a successful three days Khilafat 

conference in Larkana and played host to the luminaries of 

Indian politics, the Ali brothers, Maulana Abdul Kalam 

Azad and many others.6 

At the height of this movement, the first Hijrat train from India 

set off from Larkana under the leadership of Barrister Junejo, who had 

been declared as leader of the migrants under title ‘Rais al Muhajireen’, 

amidst great emotional scenes on 9 July 1920. 

Another movement that swayed India during that period, and 

considerably influenced the Hindu community of Sindh, was Gandhi’s 

Non-Cooperation Movement. Hindus of Sindh were mostly backing it as 

it was couched in Hindu religious terms of Swaraj or Ram Rajya, for 

self-rule and ideal government. This ‘did not echo in the heart of the 

Mussalmans of Sindh’.7 The aims and objectives of this movement were 

to completely isolate the British rulers and separate them from their 

sympathetic Indian aristocracy. Under this movement the ‘medals were 

to be returned, appointments declined, schools and government 

institutions boycotted’.8 In fact, it challenged the entire edifice of the 

British government in India. 

Like Khilafat Movement, the Non-Cooperation Movement also 

drew roots from the World War. 

At the outbreak of World War-I, the Indian political 

leadership had offered assistance to the colonial government 

in the war effort and they had hoped that India would be 

substantially advanced on the road to self-government after 

the war.9 

However, the autonomy granted under Montague-Chelmsford 

Reforms of 1919 fell short of their expectations. Hence both the Muslim 

and Hindu communities of India were alienated from the British rulers 

for their separate sets of reasons. ‘Hindus and Muslims were fairly 

launched not upon a common struggle but upon a joint struggle; they 

worked together but not as one’.10 Nevertheless, this brought a 

semblance of unity amongst the two largest religious communities of 

Sindh against the British rulers. 

 

                                                 
6  Ibid. 
7  Ibid. 
8  Keay, India: A History…. 
9  Khuhro, 37. 
10  Peter Hardy, The Muslims of British India (Cambridge: Cambridge 

University Press, 1972). 



32                        Pakistan Perspectives 

 
Journalistic horizons 

Sindh had developed a vibrant press by that time, with Karachi, 

Hyderabad, Sukkur and Shikarpur serving as the centers of journalism. 

In addition to English, several newspapers used to be published in Sindhi 

by both Muslim and Hindu publishers and editors. Barring a few, most of 

the newspapers were either neutral or had leanings towards the 

government. However, the launch of Al-Waheed newspaper, which 

‘came out in highly charged days of Khilafat movement’,11 changed the 

scenario as it published highly critical articles against government and its 

policies. 

 The name of Al-Waheed newspaper was drawn from the name of 

the then reigning caliph, Sultan Waheeduddin of Turkey. Businessman 

and philanthropist ‘Haji Abdullah Haroon was to be the publisher of the 

paper’.12 A person with name Shaikh Abdul Aziz, who owned a printing 

press in Sukkur, ‘decided to shift the press to Karachi in order to bring 

out Al-Waheed.’ The choice for the editor fell on ‘young Qazi Abdur 

Rahman, a zealous worker of the Khilafat Movement who had just 

passed his B.A from Junagadh and was one of the only four persons from 

Sindh to have completed their graduation’.13 ‘Maulana Din Mohammad 

Wafai was appointed as the first assistant editor of the paper and was 

later to become its editor’.14 With this composition and set up, ‘Al-

Waheed came into existence on 15th March 1920’.15 

 Soon after its launch, Al-Waheed achieved unprecedented 

popularity among the people of Sindh. 

Al-Waheed started having such a hold on the minds of the 

people that the sentiments of the writers became the 

sentiments of the Muslims of Sind. It became a requisite for 

all Sindhi Muslims to read Al Waheed and its circulation at 

that time in a backward province like Sind, with a low 

literacy rate, went up to 5,000.16 

                                                 
11  Nisar Ahmed Zuberi, Muslim Press in Sindh and Pakistan Movement: Role 

of Sindh in Creation of Pakistan (Karachi: Sindh Madressatul Islam, 1998), 

86. 
12  Keay, 91. 
13  Ibid. 
14  Ibid., 92. 
15  Ibid. 
16  Keay, 93. 



Persecution of Press in Sindh…               33 

 

Since its inception the paper enjoyed great respect and credibility 

amongst masses. The paper was ‘venerated by the people in an almost 

religious way, whose every word was taken as gospel truth’.17 

 In order to counter the narrative given in Al-Waheed and other 

anti-government newspapers, the British government encouraged 

publication of pro-government newspapers. These newspapers used to 

immediately provide a counter narrative in response to the articles 

published in newspapers like Al-Waheed and Watan. Some important 

publications that followed government line were ‘Sindh Wasi, Khair 

Khoah, Daily Gazette and Al-Haq’.18 Another newspaper to counter the 

propaganda unleashed by Al-Waheed was launched by the Zamindars of 

Sindh under the title Sachai. But the handicap of these newspapers was 

that they had ‘very limited readership and were no substitute for Al-

Waheed whose very name had become synonymous with Sind’.19 

 

Case of Al-Waheed with Kazi Abdur Rehman as editor 

From its very beginning, the tone and tenor of Al-Waheed newspaper 

was anti-government and critical of its policies. The first action against 

the paper was taken as early as July 1920, just four months after it started 

its publication. It was asked to furnish a security deposit of two thousand 

rupees, which was ‘a big amount at that time and difficult to raise for a 

paper like Al-Waheed’.20 Finding no other way, the paper published an 

appeal in an editorial on 29th July requesting the people to contribute 

generously as to keep the paper alive. This appeal was responded to 

sympathetically by the people and the paper was able to raise enough 

funds to cater for its financial needs. 

This had a tremendous effect and donations started pouring 

in from all parts of the province and a large amount was 

collected, not only enough to pay off the security deposit, 

but enough was left over to meet any similar situation in the 

future.21 

But, these measures could not deter the paper from publishing 

the contents which were critical of the government. During succeeding 

few months, the Government in Sindh identified three articles that 

warranted legal action against the newspaper. These articles were ‘The 

                                                 
17  Zuberi, 89-90. 
18  Shahida Kazi, Role of Sindh in Creation of Pakistan (Karachi: Sindh 

Madressatul Islam Press, 1998), 97. 
19  Ibid. 
20  Ibid., 93. 
21  Ibid. 



34                        Pakistan Perspectives 

 
condition of Muslims and their fate’;22 ‘Protection of Khilafat: An 

assembly of 30 thousand Mohammadans’,23 and ‘The question of 

councils and titles to Mohammadans’.24 The Government of Sindh 

forwarded these articles with their English translations to the 

Government of Bombay, which referred them to the Remembrancer of 

Legal Affairs (RLA) for legal opinion. 

 The acting RLA, Mr R. N. Milne, in his report dated 27th 

October 1920, regarding the first article, stated: 

This asserts that the Government are guilty of barbarous 

atrocities comparable to those of mediaeval barbarians; they 

have broken their faith, insulted mosques and indulged in 

illegal measures of repression.25 

Giving his opinion he stated that the intention of the article ‘is clearly to 

excite hatred and disaffection against the Government and section 124-A 

of Indian Penal Code would apply’. Similarly, he found rest of the two 

articles also objectionable and advised for prosecution.26 

 Based on these recommendations, on 15 November 1920 the 

Governor-in-Council of Bombay Presidency passed an order, which was 

notified by Mr. J. Crerar, Home Secretary of Bombay Government, 

authorizing the district Superintendent of Police (SP) Karachi to register 

a case against the editor of the newspaper. The Order read: 

Under the provisions of section 196 of the Code of Criminal 

Procedure, 1898, Mr. John Court Curry, Acting District 

Superintendent of Police, Karachi, is hereby authorised by 

his Excellency the Governor in Council to make a complaint 

against Abdur Rehman walad Muhammad Sidik, printer and 

publisher of the newspaper called the ‘Al Wahid’, under 

section 124 A of the Indian Penal Code in respect of the 

                                                 
22  Al-Waheed, Karachi. ‘The condition of Muslims and their fate’. Translation 

of article published on 14 September 1920. Folder ‘Sedicious literature: 

report on the prosecution of the printer and publisher of the Al-Waheed 

newspaper of Karachi, India Office Records File 8361 (IOR/L/PJ/6/1719)’ 

at British Library, London, UK. 
23  Al-Waheed, Karachi. ‘Protection of Khilafat: An assembly of thirty 

thousand Mohammadans’, translation of article published on 18 September 

1920. India Office Records File, Ibid. 
24  Al-Waheed, Karachi. ‘The question of councils and titles to 

Mohammadans’. Translation of article published on 06th October 1920. 

Ibid. 
25  Remembrancer of Legal Affairs. Opinion of the RLA dated 27th October 

1920, ibid. 
26  Ibid. 



Persecution of Press in Sindh…               35 

 

three articles entitled (1) The condition of the Muslims and 

their fate, (2) Protection of Khilafat and (3) The question of 

Councils and titles to Mohammadans, published in the issues 

of the said newspaper dated, respectively, the 14th September 

1920, the 18th September 1920, and the 6th October 1920.27 

Same day, i.e. on 15 November, the Home Secretary of the 

Bombay government wrote also to the Home Secretary of central 

government of India in Delhi, informing him about all the developments 

in the case with copies of all the relevant documents.28 The letter must 

have taken some time in reaching Delhi from Bombay, keeping in view 

the communication systems of those times. Still within two weeks all the 

process and perusals of the documents had been carried out and on 30th 

November 1920, the Home Secretary of the central Indian government in 

Delhi wrote a letter to Sir William Duke in London who was serving as 

Under Secretary of State for India, informing him of the details of the 

case and enclosing complete set of documents.29 Thus, all the four 

political capitals of colonial Sindh, Karachi, Bombay, Delhi and London, 

were on board regarding articles written in Sindhi against the 

government as well as the punitive action being taken against the 

offending newspapers and their editors/ publishers.  

While the case forwarded by Commissioner in Sindh was still in 

process at Bombay, Al-Waheed continued publishing articles against the 

government. It compelled the Commissioner in Sindh to forward another 

case against the newspaper, this time with eight objectionable articles 

with their English translation. Same process followed and the RLA was 

asked about his opinion. Mr. A.C. Wild, who served as RLA at that time, 

opined in his note dated 10th December that out of eight referred articles, 

three with titles ‘Why should government schools be boycotted’, ‘Hindu 

and Musalman Brethren’ and ‘The indispensability of Non-Cooperation,’ 

two of them published on 16 October and third one on 2 November, were 

fit for prosecution.30 The detailed opinion of the RLA was: 

                                                 
27  Home Secretary, Government of Bombay to SP Karachi. Order dated 15 

November 1920 Under Section 196 of the Code of Criminal Procedure, 

1898, ibid.  
28  Home Secretary, Government of Bombay to Home Secretary, Government 

of India. Letter dated 15th Novemver 1920, ibid. 
29  Home Secretary, Government of India to His Majesty’s Secertary of State 

for India, London. Letter dated 30th Novemver 1920, ibid. 
30  Remembrancer of Legal Affairs. Opinion of the RLA dated 10th December 

1920. to Home Secretary, Government of India. Letter dated 15th Novemver 

1920, ibid. 



36                        Pakistan Perspectives 

 
The first article refers to Government as enemies of Islam, 

the tyrannous rulers of India and the enslavers of Mother 

India. It clearly falls under section 124-A of the Indian Penal 

Code as an attempt to excite disaffection towards the Indian 

Government… The second article… says that Indian life 

commends no more respect in the estimation of Government 

than the life of animals, and gives instances of the 

Government’s disregard for the feelings of Indians… The 

third article is mainly directed against England and the 

British government. It is not a suitable article for 

prosecution… The fourth article refers to Government as 

iniquitous, steeped in sin, etc. It clearly falls within the 

proviso of section 124-A.31 

After giving opinion on all the articles, the RLA opined that 

On the whole it would appear proper to issue sanction in 

respect of articles 1, 2 and 4. The other articles may be 

referred to and probably will be referred to by the 

Prosecution to show the tone of the paper.32 

As the new articles were found more objectionable than the 

previous set of the three, the RLA was of the view that the ‘former 

sanction order of November 15th 1920 will serve as a precedent for the 

sanction order on this case mutatis mutandis’.33 Four days later, on 14 

December 1920, the Home Secretary of Bombay government, on behalf 

of the Governor, issued sanction in the name of SP Karachi, James 

Barrow Jenkins, to register a complaint against editor Abdur Rehman on 

account of publishing three objectionable articles.34 Same day, a set of 

entire correspondence was forwarded to the central Home Secretary in 

Delhi,35 who forwarded the same to the Under Secretary for India in 

London on 23 December 1920.36 

 On receiving the sanction orders from Bombay government, SP 

Karachi Jenkins filed the complaint on 23 December and the 

Commissioner in Sindh appointed an Indian Civil Service (ICS) Officer, 

                                                 
31  Ibid. 
32  Ibid. 
33  Ibid. 
34  Home Secretary, Government of Bombay to SP Karachi, Sanction Order 

dated 14th December, India Office Records File 8361. 
35  Home Secretary Government of Bombay to Home Secretary Government of 

India. Confidential letter dated 14th December 1920, ibid. 
36  Home Secretary Government of India to Her Majisty’s Secretary of State 

for India, London. Letter dated 23rd December 1920, ibid. 



Persecution of Press in Sindh…               37 

 

Mr. Acott, who was serving as first class magistrate in Karachi, to 

proceed the case under title ‘King Emperor versus Abdul Rehman’. The 

magistrate immediately issued a warrant of arrest of the editor, who was 

arrested by the police on Christmas day and put up in a lock-up, where 

he dwelled till the conclusion of the proceedings. After spending about 

ten days in lock-up during the Christmas holidays, when the business of 

the government started, ‘the first hearing of the case took place on the 4 

January’.37 

 The accused editor, without a legal counsel to assist him, 

requested for postponement of the case hearing until the 15 January as he 

wished to have copies of all the documents placed on record against him. 

The request was granted, and a charge was framed against him in respect 

of the three offending articles. The editor pleaded ‘non-guilty’ in 

response to the allegations put forwarded by the public prosecutor for 

Sindh. The magistrate concluded the case in just one day and adjourned 

the court for pronouncement of the judgment, which was delivered on 

20th January, 1921.38 

In the judgment, the magistrate, in line with the opinion of RLA, 

found objectionable material in the various issues of the newspaper and 

was convinced that the editor deserved strict punishment. But his age had 

a softening effect on him. ‘The question of his sentence is a more 

difficult one. He is aged 22 and the whole of the evidence and his own 

behavior show that he has no mental balance, or discretion…. The 

offence of which he has been found guilty is an extremely serious one 

and is punishable with transportation for life… but I think that taking 

into consideration his youth, in-experience, and general circumstances… 

a comparatively light sentence will be sufficient to punish him for his 

offences and it is to be hoped deter him from committing others in 

future… I therefore order him to undergo twelve months rigorous 

imprisonment for each offence, the sentences to run concurrently’ 

concluded the magistrate.39 

 As if that was not enough, four days later, on 24 January the 

government also decided that the ‘security of rupees two thousand (Rs. 

2,000) deposited by you and all copies of the said issues of the said 

newspaper, wherever found, to be forfeited to His Majesty’. But the 

                                                 
37  PA to the Collector and First Class Magistrate Karachi to the Government 

of Bombay. Note dated 27th January 1921 on institution, progress and 

decision of the court, ibid. 
38  Collector and First Class Magistrate, Karachi. Judgement dated 27th 

January 1921 in the case 'King emperor versus Abdul Rehman, ibid. 
39  Ibid. 



38                        Pakistan Perspectives 

 
severest of all these punitive actions perhaps was the banning of the 

newspaper by cancelling its declaration. In a notice dated 24 January 

1921, issued by the Home Secretary of Bombay government, the editor 

was informed that his newspaper’s ‘declaration under the Press and 

Registration of Books Act, 1867, will be deemed to be annulled after the 

expiry of ten days from the date thereof’.40  

 On completion of the proceedings and other actions, the Home 

Secretary of Bombay government informed the central government of 

India in Delhi, on the same day through telegram stating that the 

‘publisher of ‘Al Wahid’ newspaper convicted on all three charges and 

sentenced to one year’s rigorous imprisonment on each charge, sentences 

to run concurrently’.41 The subsequent letter gave complete information 

about forfeiting of security deposit, newspaper issues as well as 

annulment of the declaration of the newspaper. This entire information 

was again forwarded by the Indian central government to the Under 

Secretary of State for India in London. 

 

Case of Al-Waheed with Din Mohammad Wafai as editor 

After its closure for about one and a half year, when its editor Kazi 

Abdul Rahman came out of prison, Al-Waheed again started its 

publication in May 1922, initially with same editor. However, shortly 

afterwards editor Kazi left the paper in order to take up more active 

political work and was replaced by another stalwart of that time, 

Maulana Din Mohammad Wafai. But, the change of editor had no effect 

on the newspaper’s anti-government policies. Under the new editor, the 

newspaper published several articles in its July and August issues, which 

were highly objectionable from the point of view of the Commissioner in 

Sindh. 

 The proverbial last straw on the back of camel proved to be an 

article published on 29 August 1922 under title ‘The Government's 

Heroism on the Frontiers’, which was highly critical of the government’s 

act of bombing the Mahsood tribesmen in the frontier region. 

Accordingly, the Commissioner in Sindh wrote a confidential letter to 

the Home Secretary of Bombay government on 29 September 1922 

stating that he had ‘consulted the Public Prosecutor for Sind regarding 

this article, and that officer advises that it comes within the preview of 

section 124-A of the Indian Penal Code’. The Commissioner also 

                                                 
40  Government of Bombay, Home Secretary. Notice dated January 24, 1921 

under section 4 of the Indian Press Act 1910. India Office Records File 

8361. 
41  Ibid. 



Persecution of Press in Sindh…               39 

 

lamented the fact that despite the change of the editor, the paper’s tone 

‘has been bitterly hostile to the British Government, which it attacks on 

the lines usual to the fanatical Khilafatist press’.42 

The Commissioner was of the opinion that the paper was ‘doing 

an immense amount of mischief in stirring up hatred against Government 

among the Musalman Community in Sind’ and recommended the 

prosecution of editor Din Muhammad under section 124.A Indian Penal 

Code. He requested the government to authorize the police to register a 

criminal case against the erring editor.43 As usual the matter was referred 

to RLA who endorsed the opinion of the Commissioner. When the 

matter was put up to the Governor, he authorized SP Karachi for 

registration of case against Maulana Din Mohamed Wafai.44 Henceforth 

same process of official communication from Government of Bombay to 

Government of India45 and from Government of India to Under Secretary 

of State for India in London followed.46 

 

Case of Watan Shikarpur with Lilaram N. Pherwani as editor 

The scrutiny of contents in Sindhi newspapers as well as punitive actions 

against them for being critical of the government was not just confined to 

the editors and publications published in capital of Sindh, Karachi, but 

even far off places like Shikarpur. One such case was that of Watan 

newspaper edited by Lilaram N. Pherwani, who was also elected 

President of the Shikarpur Congress Committee.47 The local authorities 

found at least five articles of ‘seditious nature’ published in the 

newspaper during the months of April and May 1922. The identified 

                                                 
42  Commissioner-in-Sind. Confidential letter No. S.171.C of 1922 dated 29th 

September, 1922. India Office Records File 5972. 
43  Ibid. 
44  Home Secretary, Government of Bombay. Order dated 1st October 1922 to 

the District Superintendent of Police (SP) Karachi to register case against 

Din Muhammad Wafai, editor Al-Waheed. India Office Reords File 5972….  
45  Home Secretary, Government of Bombay to Home Secretary Government 

of India. Letter No. 2033.Poll dated Poona, the 12th October 1922, ibid.  
46  Home Secretary, Government of India to His Majesty’s Under Secretary for 

India, London. Confidential letter no. 162, dated Simla, the 19th October 

1922, ibid. 
47  Commissioner in Sind to Home Secretary, Government of Bombay. 

Confidential Memorandum No. 623 of 1922, dated 27th June 1922 on the 

subject of ‘Prosecution of the editor of the Watan newspaper for sedition’ 

Folder under title ‘Prosecution for sedition of L.N. Pherwani, editor of the 

Watan newspaper of Shikarpur, Sind. India Office Records File No. 4409 

(IOR/L/PJ/6/1817) British Library, London, UK.  



40                        Pakistan Perspectives 

 
articles were: ‘Map of India showing places were troops have fired on 

crowds’ (5 April 1922), ‘As is the King so are the subjects’ (26 April 

1922), ‘Mahatma Gandhi’ (26 April 1922), ‘When should a Revolution 

be made’ (24 May 1922) and ‘the auspicious Id’ (24 May 1922).48 

 As per procedure, the Commissioner in Sindh approached the 

Government of Bombay vide his letter dated 27 June 1922, requesting 

for the requisite direction to the SP to get the case registered against the 

editor as well as permission for prosecution. He further informed that the 

editor in question was ‘a well known Shikarpur agitator’ and that the 

‘paper which he edits is consistently objectionable in tone’.49 The 

governor duly allowed the request vide order dated 7 July.50 This put into 

motion of the prescribed procedure of registration of case by SP against 

the editor and commencement of trial in the court of magistrate. 

 In Lilaram Narsinghdas Pherwani’s case, the District Magistrate 

of Sukkur, Mr. J.E.B. Hoston, was appointed as the judge. During the 

proceedings of the case the accused editor was presented before the 

magistrate where he defended himself. However, the magistrate was not 

convinced with the defense of the accused and observed in his judgment 

that ‘his sole object as Editor of the Watan has been to excite disaffection 

against the Government and to bring it into hatred and contempt’. 

Dissecting the contents of the articles, the magistrate observed that the 

‘purport of the second article is that all the sorrow of India, 

her sufferings, and the wrong doings of her children are due 

to the Raja – that is to say not to the ruler himself, His 

Majesty the King Emperor, but to the Government 

established under him. The Government are robbers, liars, 

dishonest, etc.51 

The magistrate also found objectionable content in the third 

article, for which the judge thought that the 

…chief object is to arouse the Mohammadans, on the 

occasion of their Ramzan Id, to an appreciation of the 

Khilafat wrong. It is alleged that no self-respecting 

Mohammadan can say that his religion has not been most 

                                                 
48  Ibid. 
49  Ibid. 
50  Home Secretary, Government of Bombay to Commissioner in Sind. 

Confidential letter no. SD 2240/1253. Poll dated 7th July 1922. India Office 

Reords File 4409. 
51  District Magistrate, Sukkur. Judgment dated 20th July, 1922 in case of the 

Crown versus Lila Ram N. Pherwani, ibid.  



Persecution of Press in Sindh…               41 

 

improperly interfered with, or that any regard is paid to his 

political or personal honour.52 

With these observation the magistrate came to conclusion that 

the ‘intention of the accused is beyond doubt; and the publication of the 

articles is proof of an attempt to carry out that intention’.53 Giving his 

judgment on 20 July 1922, the magistrate convicted Lilaram Narsinghdas 

Pherwani of charges brought against him and sentenced him to undergo 

rigorous imprisonment for eighteen months.54 This information was 

promptly communicated to all the four capitals of British raj.  

 

Discussion 

From the above case studies, it is evident that the British colonial rulers 

had developed an elaborate and fairly punitive mechanism to monitor 

and control the press in the subcontinent, including Sindh. Under this 

system every newspaper was monitored and its contents were analyzed at 

the district level. The articles having presumably objectionable content 

from the point of view of the government were translated into English 

and were forwarded to the office of Commissioner in Sindh at Karachi. If 

the Commissioner also concurred with the opinion, the case used to be 

referred to the Home Secretary, Government of Bombay for approval of 

the Governor-in-Council regarding registration of the case by SP of the 

relevant district against the editor as well as initiation of proceedings in 

the court of a subordinate magistrate. 

At Bombay, the case used to be referred for legal opinion to the 

office of Remembrancer of Legal Affairs who used to examine the 

contents of the objectionable articles in light of various sections of Indian 

Penal Code as well as other laws. The case was then put up for the orders 

of the Governor-in-Council who usually allowed the SP to register the 

case against the editor, printer and publisher as well as directed the 

Commissioner in Sindh to prosecute the offending editors and 

newspapers. 

 On receiving this authority, the case was registered, and the 

police would then arrest the offending editor and put him in a lock up till 

the magistrate would start the trial. Simultaneously, the Commissioner-

in-Sindh used to appoint a magistrate for the case from amongst his 

subordinate collectors/ magistrates with direction to proceed with the 

case with the help of the local public prosecutor. For both the concerned 

magistrate as well as the public prosecutor, the opinion of the 

                                                 
52  Ibid. 
53  Ibid. 
54  Ibid. 



42                        Pakistan Perspectives 

 
Remembrancer of Legal Affairs mostly served as a sort of guideline for 

proceeding with the case. The verdict of the magistrate often resulted in 

various prison terms for the editor and publisher, confiscation of security 

deposits of the newspaper, imposition of fines and other such 

punishments.  

 As soon as the case used to be concluded and punishments 

pronounced, the relevant magistrate would report to the Commissioner-

in-Sindh, who would immediately inform government of Bombay 

through a telegram, followed by a detailed report and set of relevant 

papers. In all this process, the government of Bombay kept in loop the 

central government of India with capital in Delhi, which in turn kept 

informed the government of United Kingdom through the office of 

Secretary of State for India, in London. The result of this elaborate 

mechanism was that even an article written in Sindhi, published in a 

local newspaper in a small town like Shikarpur, would not escape the 

gaze and resultant persecution, with all the power centers of colonial 

India acting in unison. 

 

Conclusion 

It is concluded from the present study that the popular press in Sindh, 

published and edited by both Muslims and Hindu, faced persecution at 

the hands of British colonial rulers, during Khilafat, Hijrat and Non-

Cooperation Movements from 1920 to 1922. The colonial rulers of India 

had developed a very well-organized apparatus for monitoring and 

controlling the press, which extended to the farthest reaches of the 

subcontinent. This apparatus was so extensive that no published material 

could escape the gaze of the rulers. In the case of publication of 

objectionable material from the point of view of the government, it put 

into motion an elaborate mechanism of persecution that resulted in 

severe punishments for the offending newspapers and their 

editors/publishers. But, irrespective of the dire consequences, many of 

the editors in Sindh, both Muslims and Hindus, challenged the system 

and bore the brunt in form of imprisonments as well as confiscation of 

their property, presses and security deposits. Thus, those early torch-

bearers of the freedom of press set examples to be followed by the 

succeeding generations of journalists in Sindh. 

 


